www.civilization.org.pl
Forum •  FAQ •  Search •  Memberlist •  Usergroups •  Register •  Log in •  Download
 
 Announcement 
   Jeste nowy? Kliknij tutaj!    Zgo gr Civ6     Zgos gr Civ5    Zgo gr Civ4         Mistrz sezonu    IRC, TUTAJ UMWISZ SI NA GR    Na ircu jest users osb. Zaaduj obrazek Czytnik RSS 

Previous topic «» Next topic


PBEM Spoilerowy Kronika teamu pawelt+jarek1333 ***SPOILER***
Author Message
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-06, 12:13   PBEM Spoilerowy Kronika teamu pawelt+jarek1333 ***SPOILER***

Kronika gracza Pawelt i Jarka1333.

NIE PISA tutaj wasnych uwag itp!!!

Wtek dla postronnych: http://forum.civilization...p=171443#171443
_________________
Last edited by pawelt on 2011-04-11, 10:33; edited 2 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-08, 08:14   

Dla nas najwaniejsz spraw by przywdca - roosvelt, ewentualnie fryderyk, nastpnie budynek, pniej techy startowe. Jednostka specjalna nie jest taka wana, przy grach na du skal, gdy liczy si w walkach przede wszystkim ilo i nowoczesno wojska.

Pod uwag bralimy nastpujce nacje wg kolejnoci:

- Holendrzy (Dike - budynek zastpujcy levee dajcy prcz motkw nadrzecznych jeszcze z pl wodnych, jednostka - galeon z si 6 zamiast 4, techy startowe - fishing, agri)
- portugalczycy (Fetoria - budynek zastpujcy urzd celny
- HRE (lepszy sd dajcy - 75% kosztw utrzymania, landsknechtami - czyli mocnymi pikami oraz techami mistycyzm i hunting)
- Zulu (baraki redukujce koszty utrzymania miast o 20%, impy i techy agri i huntng).
- Kartagina (port dajcy dodatkowy szlak handlowy, jednostka Numidian C - +50% do piechoty, techy startowe - fishing, minning)
- aztekowie (otarz zmniejszajcy czas niezadowolenia o poow)
- i kilka innych


Holenderski budynek i portugalski s najmocniejsze na t mapk, szczeglnie w azji. Dike wbrew opisom daje motki w miastach pooonych nie tylko nad rzek, wic jest to zdecydowanie najmocniejszy budynek.

Cothon kartagiski to mocny budynek, do szybko osigalny i dziaajcy przez caa gr. Na takiej mapie szlaki handlowe s mocne, szczeglnie midzykontynentalne. Minusem jest, e miasto musi by nadbrzene do wybudowania, ale na tej mapie wikszoc takich bdzie.
Dike holendrw jest te bardzo mocne. Nawet chyba mocniejsze od cothona, ale niestety dopiero od poowy gry. Do tego miasto musi mie pola wodne, a to ju doc mocno ogranicza ilo takich miast, szczeglnie w rodkowej azji.
Rathaus i Ikhanda s waciwie rwnorzdne. Rathaus daje o 5%wikszy bonus, jednak jest dostpny pniej. To s bardzo mocne budynki na takie mapy, gdy koszty utrzymania miast rosn bardzo szybko, szczeglnie od czasu korporacji.

Co do jednostek specjalnych:
Galeon holenderski cakiem fajna jednostka, mona przez jaki czas pywa bezpiecznie. Portugalska katarka jest jeszcze lepsza. Mona kolonizowa ameryki ju od optyki!
Kawaleria Numidyjska (HA) jest bardzo fajn jednostk, jednak nie planuj ataku w tej czsci gry, dopiero od katapek. Poza tym jazda konna to bardzo drogi tech jak na pocztek i wymyl go dopiero przed soniami.
Landsknecht jest te fajn jednostk, ale raczej obronn, a moja doktryna nie przewiduje obrony, tylko atak :)
Galeon holenderski ma si 6 zamiast 4, jednak nie przewiduj pywa flot bez obstawy, eby galeony musiay si broni.
Imp jest wietny na rush, a tutaj si rush nie opaca.

Teraz co do nacji.
Na tej mapie wg mojej wiedzy i dla mojego stylu gry najlepsze s nacje wg kolejnoci:

- fin (ban)
- ind
- org
- fil
- imp
- spi
- cre
- char
- agr
- exp
- pro

-Fin daje potnego kopa, zarwno na pocztku, jak i dalej. Pola wodne daj 3 monety zamiast 2, czyli +50%. Chatki nad rzek daj od razu 3 monety zamiast 2, czyli znowu +50%, do tego wszystkie surowce z min 2 monetami i te oaza o 1 monet wicej. To s bonusy przez caa gr, do tego s to bonusy do podstawy iloci monet, od ktrej to s naliczane kolejne bonusy procentowe na nauk, kas, szpiegostwo, kultur, produkcj itp. Bezporwnania najlepsza cecha, zreszt prawie na kad map.

-Ind daje +50% do budowy cudw. Na takiej mapie to jest bardzo duo, mimo, e kamie i marmur s powszechne. Jednak ilo cudw do zbudowania jest dua, zarwno tych wiatowych jak i narodowych. Budowa cudu zawsze si zwraca, szczeglnie na pocztku, kiedy warto budowa kady cud choby dla kasy. Do tego o poow tasze kunie, czyli budynek przymusowy, dostpny wczenie i drogi.

-org. im wiksza mapa i im trudniejszy poziom, tym mocniejsza cecha. Koszty utrzymania doktryn przy duych imperiach s na prawd spore. Szczeglnie najszczciej uywane doktryny - niewolnictwo i org rela (najdroszy civik) kosztuj. W rodkowych i pniejszych etapach gry oszczdno z orga moe dorwnywa chwilami finowi. Do tego tasze budynki kluczowe na tej mapie (latarnia, sd i fabryka).

-fil doc mocna cecha zarwno na pocztku (szybko moa dorobi si kilku kluczowych wielkich - szpiega, naukowca, proroka, inyniera), w rodkowej fazie gry (fil zazwyczaj wygrywa wycig po liberk ze wzgldu na odpalanie techw z wielkich), i pniejszej fazie gry (ma wicej wielkich do korporacji, lub moe ich szybciej dorobi). National Epic nieco niweluje t cech, jednak mona go tylko postawi w jednym miecie, a tutaj raczej miast bdzie duo. Pacyfizm te nieco niweluje t cech, jednak nie przewiduj go wprowadza, ze wzgldu na du armi jak mam zamiar mie i org rel, ktra zawsze jest potrzebna.

- imp dobra cecha, szczeglnie do mojego sposobu gry, jednak na tej mapie s czynniki, ktre j niweluj. Po pierwsze startuje si ju z 3 setami. Czyli bonus z szybkich dwch pierwszych setw przepada. Co prawda duo bdzie si budowa setw, szczeglnie na 4-10 miasto, ale na tej mapie jest duo jedzenia i budowanie odbywa si bdzie raczej z kromek, ni motkw. Bonus do generaa te mona do mocno zniwelowa stawiajc wielki mur, cho dziaa on tylko w obrbie wasnych granic. Jednak odpowiednio prowadzc gr, mona wykorzystywa jego bonus take w kampanii u ssiadw. Poza tym generaowie na takiej mapie s potrzebni gwnie od poowy gry do stawiania akademii wojskowych. Dodawanie ich do jednostek jest nieopacalne przy takiej skali mapy i gry, chyba e w ostatecznoci, w krytycznych sytuacjach. Na pocztku potrzebny jest tak na prawd jeden - dwch generaw, aby doda ich do miast produkcyjnych, eby mie jednostki na 2 promo. Do czasw akademii i bez imp grajc agresywnie bdzie ju kilku generaw wolnych.

- spi. bardzo przyjemna cecha, dajca du elastyczno. Nie traci si turek na zmian civikw, przez co pastwo pracuje cay czas, co w pniejszych etapach gry daje ogromne oszczdnoci w kasie i produkcji. Do tego nie trzeba czeka na czenie zmian civikw np monarchii z org rel, co te jest oszczdnoci. Take tura mniej na zmian na niewolnictwo moe decydowa o wybudowaniu danego cudu. Do tego zmiany civikw przez przeciwnikw szpiegami nie s takie straszne. Jednak i t cech mona nieco zniwelowa na takiej mapie. Przewiduj mie co najmniej 3x GA w trakcie ktrych moa zmienic bez anarchii civiki. Do tego nastawiajc si na szpiegostwo zmniejszam szanse zmieniania mi szpiegami civikw. W pniejszej fazie gry mona te wybudowa ewentyalnie zdoby miasto z tym cudem Cristo Redentor, ktry pozwala zmienia civiki bez karencji 5-turowej. Tasze witynie s raczej dla mnie mao atrakcyjne. Rela nigy nie bya moim priorytetem w civ4.
Draft.
Nasz draft przebiega wg kolejnoci: A,B,A,B,B,A,B,A
dokadny opis w wtku: http://forum.civilization...pic.php?t=16885

My wybieralimy jako pierwsi.
Wybralimy oczywicie roosvelta (org,ind) dla mnie na poudniu europy. Czyli zgarnelimy najlepszego przywdce.
Azjaci wybrali ramzesa (spi/ind) dla bobka w azji poudniowej. Te bardzo dobry wybr, jednak brak org moe ich duo kosztowa. Ale dziki spi, mog zakosi pierwsze cudaki, wic by moe si wyrwna.
Nastpnie my zastanawialimy si nad nacj. Dla mnie najlepsze nacje to holendrzy z dikiem i portugalczycy z fetori. Dla jarka zulusi i HRE ze wzgldu na wietne budynki zmniejszajce koszty utrzymania miast. Wybralimy jednak holendrw (agri/fish) dla mnie, ze wzgldu na du ilo pl wodnych, ktr powin ienem mie w basenie morza rdziemnego.
Nastepnie azjaci wzili fryderyka (org/fil) - kolejna po roosvelcie najlepsza nacja oraz rzym dla bobka. Czyli plewan bdzie filozofowa na maxa, a bobek dziki cudakom i forum bdzie tym mniejszym filozofem :) Do tego maj dobre wczesne jednostki - sp i pretorianin. Jednak wg mnie lepiej by byo, jakby plewan mia pretorian na grze, bo tam bdzie wicej walk.
Teraz my mielimy zagwostk. Fryderyka nam zakosili, wic przywdcw zostao kilku i ten wybr zostawilimy na koniec. Mylelimy dugo nad nacj dla jarka. Wchodzio kilka nacji pod rozwag gwnie zulu i HRE, jednak nie pasoway nam techy startowe. eby mie szans zakosi pierwsze b. wane cudaki (piramidy, latarnia, wyrocznia) potrzebowalimy dobrych techw startowych (gwnie drg, minning), a te miaa tylko nacja mali. Dlatego j wybralimy. Bez tych techw startowych (o ile azjaci wybrali by lepsze techy) nie mielibymy szans na cudaki poczatkowe. Dlatego taki wybr plewan :)
Nacja mali nie jest super, poza techami nic szczeglnego dla nas. Budynek dajcy +10% do kasy to malutko, chyba e zagramy, e jarek bdzie tylko kas zbiera. Jednostka te raczej si nie przyda, skoro mamy brz na starcie.
Azjaci wybrali sumerw (agri/wheel). Bardzo dobry wybr, cho obawiaem si, e plewan wemie arabw z ich budynkiem specjalnym (madresa czyli lepsza biblioteka gdzie prcz 2 naukowcw, mona mie 2 ksiy). Gdyby przy tym budynku zakosili nam piramidy byo by po nas. 4 specjalistw na etapie pisma przy reprezentacji i przy tak duej iloci jedzonka i w miar zadowalaczy (klejnoty, zotko, bobry) to niesamowity kop.
Ale wybrali sumerw. Maj szybko sdy, tasze i wczeniej i szybciej (fil) moe plewan robi szpiegw. To moe by grone, jak to dobrze wykorzysta. Ciekawe czy odpali szpiega na nas, najbliszego AI czy doda do miast. Ja bym odpali na najbliszego AI i krad techy. CHo na poziomie deity moe nie by to takie atwe.
Na koniec jarek wybiera dla siebie przywdce. BYo te kilka opcji, ale cecha musiaa by org. Druga cecha jaka do walki: imp, agr, char. Ja bym wybra imp ze wzgldu na szybsze sety oraz generaw, ale jarek wola char, wic wybra napoleona.

Tak wic my zaczynamy z 2 org, co zmniejszy nam bardzo koszty przez caa rozgrywk, indem, dziki ktremu bdziemy mieli moe jakie cudaki oraz char do walczenia zarwno na ldzie jak i morzu.

Azjaci zaczynaj z indem, filem, org i spi. Mix cech, ale dobrych na t rozgrywk, wida, e chopaki si jednak przyoyli. Bdzie ciekawie i bardzo wyrwnanie, mam nadziej. Szykuje si wietna gra na wielk skal!
cdn. Draft AI.

Oprcz nacji dla siebie, wybieralimy te nacje AI, ktrzy bda miedzy nami. Mieliy do wybrania 8 AI bdcych w 4 teamach (rosja zachodnia, bliski wschd, indie, mongolia).

Tym razem pierwsi wybierali azjaci.
Wybrali dla nas w rosji hati. Jak dla mnie dziwny wybr, ani nie jest bardzo agresywna ani ekspansywna. Moe nam tylko kultur wchodzi, ale sobie z tym poradzimy.
My dobralimy jej do teamu iz. Iza ma najwiksze parcie na religi (wg benopedii http://www.civilization.o...edia/index.php) i startuje z mistycyzmem. Jest pewnym, e ten team pjdzie najpierw w rel i jest dua szansa, e wymyla go pierwsze, gdy ruszaj si jako pierwsze AI (tu po azjatach i nas). Tak wic liczymy na w miasto i najlepiej blisko nas.
Po nas azjaci wybrali koo siebie w mongolii brenusa. Kolejny zastanawiajcy wybr, gdy ani nie jest bardz pokojowy, ani nie ma parcia na cudaki. My do pary dobraliy mu najbardziej agresywnego przywdc, czyli czyngisa. Plewan nie powinien si nudzi :)
Do tego w indiach wybralimy im kolejnego agresora, czyli czak, tak eby i bobek si nie nudzi :)
Azjaci za to dobrali nam na bliskim wschodzie tokukaw. No tym razem to nam przywalili :) No to my dobralimy im (zamiast sobie da asok z parciem na cudaki lub super pokojowego gandhiego) szalonego motka :)
Azjaci do japoca dobrali nam cezara, te niezy agresor.

Tak wic uwaa, e draft AI wypad lepiej nam. Mamy w rosji pokojowych AI z ok 90% szans na rel. Azjaci maj prawie samych najagresywniejszych AI, wic troch powalcz.

Oglna strategia

Oglna strategia u nas przewiduje:
u mnie (roosvelt/holendrzy) - zasiedlenie morza rdziemnego, wysp brytyjskich, pnocnej afryki, bliskiego wschodu, budowa cudakw, kolonizacj ameryki pnocnej wraz ze strategicznym kanaem panamskim, nastpnie wsparcie dla jarka w ataku na rosj i bliski wschd.

u jarka (napoleon/mali) - zasiedlenie terenw rosji zachodniej, skandynawii, atak na naszych wschodnich AI.

Poniewa gramy w teamie, cz rzeczy moemy optymalizowa razem. Tak bdzie z budow pocztkowych cudakw, gdzie jarek bdzie pomaga mi robolami, oraz ze wzgldu na budynek specjalny jarek bdzie raczej skarbcem i budowa budynki pienine, ja tylko naukowe (zobaczymy czy ta strategia bdzie efektywna)


Jeli chodzi o cudaki, to s 3 cudaki pocztkowe MUST HAVE:
1. piramidy
2. wielka latarnia
3. partenon (-> odlewnictwo i kolos)


Wszystkie te cudaki s kluczowe, szczeglnie dla azjatw, gdy u nich bd one daway znacznie wiksze profity ni u nas, jednak eby oni ich nie mieli, my musimy je wybudowa pierwsi.

I tak, piramidy s bardzo niebezpieczne w rkach plewana. Jest przekonany, e bd prbowali je zakosi. Plewan ma fila i nie wolno da mu reprezentacji przy tylu jedzonkach! Dla nas piramidy nie s a tak wane, raczej pasowaaby nam monarchia.
Wielka latarnia dziaa na wszystkie miasta wodne, czyli u azjatw prawie wszystkie. Do tego szlaki handlowe w miastach na wyspach s od azu midzykontynentalne i daj na wstpie po 2 monety! Jakby azjaci wybudowali ten cudak, to byo by ciko. Dla nas znowu ten cudak nie jest a tak wany, gdy u nas cz miast bdzie w gbi ldu, szczeglnie u jarka.
Partenon daje darmowego techa, w domyle odlewnictwo. Czyli ogromny bonus na pocztku. Nie do, e odlwenictwo jest drogim techem, do tego daje dostp do kolejnego cudaka wietnego dla azjatw. Kolos na tylu polach wodnych da niezego kopa. Do tego odlewnictwo daje kunie, ktre nie do e zwiksz produkcj, to jeszcze daj zadowolenie od kamieni, ktre mamy na starcie. No i jeszcze triremki, ktre bardzo si przydadz w obronie przeciw galerkom barbw, ktre niedugo si pojawi i zaczn niszczy sieci.

My i azjaci zaczynamy z tymi samymi techami startowymi (fish, agri, wheel i minning)! Taki zbieg okolicznoci, dajcy nam rzne szanse na pocztkowe cudaki, decyduje tylko teren i maksowanie.

Zgarn wszystkie te 3 cudaki bdzie bardzo ciko. Zdecydowalimy si, e sprbujemy zgarn 2 z nich. S to piramidy i pniej latarni.
Do piramid mamy najbliej, nastpnie do latarni. Techy do wyroczni s ju inne, do tego mao praktyczne. Do piramid potrzeba tylko masonry, jednak ze wzgldu na wycink lasw, ebkw i przede wszytskim obrobienie klejnotw i zota u jarka pod lasem idziemy najpierw po bronze working. Nastpnie idziemy po masonry i po tym po sailing.
A pniej zobaczymy.
Analiza pozycji startowych.

Europa poudniowa - pawelt (org/ind)

Jak wida na poniszym screenie w europie mamy eldorado ;) ale azjaci tez maj, a AI tez nie maj najgorzej.
Moja miejscwka we woszech jest kiepska i trzeba si ewakuowa. Stolica bdzie na bananach, co mi pozwoli od razu obrobi pszenic. Rozwaaem jeszcze stolice na kamieniu, co by dawao tur do przodu ze wzgldu na to, e nie trzeba by robi kamienioomu, oraz byby dodatkowy motek, ale miejscwka nieco gorsza produkcyjnie, do tego nie nad rzek (brak nawodnienia czyli +2 zdrowia), no i tur pniej by miasto powstao i bez moliwoci pracy na pszenicy od pocztku.
Drugie miasto po prawo. Niestety nie bdzie koo zotka, gdy tam za mao lasw jest, a w tym miecie jest plan wycicia wielkiej latarni.
Kolejne miasto po lewo we francji, na razie pomocnicze, do robienia robola do wycinania lasw na piramidy.

Kolejne miasta to na bosforze eby od AI si odgrodzi, na poudniu woch, w hiszpanii i wyspach bytyjskich. W hiszpani jest srebro, a w afryce sonie, wic niele.
Miasto w poudniowych woszech bdzie z statu moi. Bdzie niele produkcyjne.







Europa pnocna - jarek (org/char)

Jarek ma ju troch mniejsze eldorado, jednak ma znacznie wicej terenu.
Stolica bdzie tam gdzie start, miasto pierwsze po prawo koo klejnotw, drugie po lewo koo zotka. Miasta musz tak by ze wzgldu na te surowce, dziki ktrym po odkryciu brzu znacznie szybciej techy bd szy. Miasto po lewo niestety nie bedzie pracowao na pocztku na pszenicy. Reszt o swojej miejscwce i planach na rozwj napisze jarek.





Azja poudniowa - bobek (ind/spi)

Miejscwka bobka jest bardzo dobra, szczeglnie dla inda. Eldorado.
Stolic moe postawi tam gdzie stoi, lub na grce z marmurem, lub pod nim. Wszystkie miejscwki s bardzo dobre. Jest rzeka, kupa jedzenia. Ja bym postawi tam gdzie stoi, ze wzgldu na dostp do morza.
Drugie miasto postawibym na poudniu koo klejnotw. Mona je od razu obrobi, co daje duego kopa do techw. Do tego miasto obejmuje kamie, ktry nota bene jest nad rzek.
Trzecie miasto dabym gdzie na grze, wrd lasw, koo zotka. Ewentualnie na prawo na bananach.
Miejsca na kolejne miasta s i to duo, szczeglnie wyspy indonezji, filipin, australia.
Do tego atwo si bobkowi bdzie odgrodzi od AI w bangladeszu - przesmyk pod himalajami na 2 kratki.
wietna miejscwka na spokojny rozwj.




Azja pnocna - plewan (org/fil)
U plewana ju mniejsze eldorado, ale te niele, zreszt troch analogicznie jak u jarka. Mniej surowcw, za to kupa terenw na rozwj, szczeglnie na pnocy.
Stolic u plewana postawibym na jedwabiu. Daoby to dodatkow bezcenn monet na pocztek oraz zoto w zasigu stolicy (ja mam klejnoty, jarek i bobek nie maj, chyba e bobek poszed kratk w gr i obj zotko w co wtpi) Kolejne miasto na zachodzie koo pszenicy rybek i koni. Trzecie miasto albo zalewowe na pnocnym zachodzie, eby odgrodzi si od AI, albo na pnocy wrd lasw z jelonkami.
Oglnie miejscwka fajna, do tego japonia z niezymi bonusami. No i jeszcze syberia - tez kupa terenw (drugi screen).
Niele, gdyby nie czyngis (imp/agr), ktry mu pewnie nie da y za bardzo i zakosi poow terenw na grze. :D







Tak wic oglnie miejscwki nasze i azjatw bardzo wyrwnane (beny wyrwnywa :) ). To dobrze, bo nie ma to jak wyldowa w pustynnej autralii ;) Przez to gra bdzie dusza i ciekawsza.





Jeszcze pooenie AI (AI z teamu w iraku i indiach startuj na tym samym polu, team w rosji i mongolii 3 kratki od siebie, a brenus ze wzgldu na dziwne zachowanie - tzn zasiedlanie miejscwek plewana i bobka- jest nieco rozdzielony, eby drugie miasto zaoy na wschodzie, a nie w rodkowych chinach.)

team 1 - dwie panie - hati i iza w rosji

Jak wida jest kamie, mied, konie i troche jedzonka - cakiem nieza miejscwka.



team 2 - toku i cesar na bliskim wschodzie.

Tu podobnie jest kamie, brz, konie, troch jedzonka i duo ropy, co moe by zarzwiem wielu konfliktw w przyszoci ;)



team 3 - brenus i czyngis w mongolii

Tutaj podobnie jest wszystko co potrzeba. Miejscwka nieco podrasowana, eby n ie byo samych pusty. Brenus jak wida w 2 miejscach, a czyngis nieco powyej nad bajkaem. Ma koenie, wic moe troch poszaleje keshikami ;)



team 4 - czaka i montek w indiach.

Tutaj jest te cakiem niele, jednak do ciasno. Pewnie bd parli na bobka lub team w iraku.



i ostatni team 5 - de gualle i kublij (wybrani losowo przez benego) w afryce poudniowej.
No tu ju nie jest tak roowo ;) Nikomu nie chciao si ich pozycji balansowa, ale za to maj klejnoty i madagaskar ;)



i jeszcze ameryki (niezasiedlone)








No to startujemy.
Pierwsza sprawa, to trzeba zakosi piramidy :)
Z tego co patrzyem ja i bobek moemy wybudowa piramidy ok 22 tury.
Bobek ma kilka bonusw:
- zaczyna jako pierwszy - tura do przodu.
- zaoy miasto tur wczeniej - znowu tura do przodu.
- ma nacj spi. Zmieni na niewolnictwo bez straty tury. Na szczscie w teamie zmiana civiku spowalnia team o poow tury tylko. Jarek na razie nie bdzie zmienia.
- bobek ma kamie nad rzek. teoretycznie nie musi robi drg.
- ma duo lasw.
- moe wczeniej obrobi klejnoty (w 4 turze)

Za to ja mam przewag w jednej rzeczy. atwiej mi wsppracowa z robolami jarka, bo maj bliej. Do tego mam kamie blisko stolicy i cinanych drzew, wic nie bd traci czasu na ruchy. Do tego mam szybki wzrost stolicy dziki pszenicy.

Jednak jeli bobek wykorzysta wszystkie swoje bonusy i dobrze zarzdzi robolami, ewentualnie poyczy od plewana to bdzie mia piramidy na 80%.
Trzeba jednak powalczy o te 20%, choby dla kasy.
Plan jest nastpujcy (screen):
W techach idziemy po bronze working, nastpnie po masonry. W czasie dojcia do pierwszego techu buduj farm na pszenicy, kopalni na klejnotach, drogi na lasach. Po dojciu do bronze working zaczyna si podcinka lasw, a w stolicy buduj np robola i zmieniam na niewolnictwo. Po wymyleniu masonry w 2 tury (3 robolami) robi kamienioom i wycinam z nadwyk ebka na robola. Nadwyka z robola da mi 29x2,5 (+100% za kamie + 50% za nacj ind) = ok 72 motki. Nastpnie jarek wycina 2 lasy nad alpami (ty kolor), moje robole wycinaj lasy z czerwonymi kropkami (kady las to 20x2,5=5-motkw, czyli acznie 350), a w midzyczasie stolica pracuje na grkach. Jeli zabraknie motkw mog jeszcze doci ze 2-3 ebki.

_________________
Last edited by pawelt on 2012-12-05, 11:56; edited 8 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 07:21   

chwilowy ban
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-11, 08:13; edited 4 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 08:02   

chwilowy ban
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-11, 08:13; edited 2 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 08:20   

chwilowy ban
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-11, 08:14; edited 3 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 09:35   

chwilowy ban
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-11, 08:15; edited 4 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 14:06   

chwilowy ban
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-11, 08:17; edited 3 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 14:58   

No to zaczynamy :)

TURA 0
Tutaj mao jest do roboty, wszystko co chodzi idzie na pnocny wschd.


Troch mona wyczyta z demo i z punktw po lewo.


Plewan nie postawi jeszcze miasta, pewnie idzie na jedwab. Bobek postawi miasto i ma 5 jedzonka, 12 monet i 9tys powierzchni. Te dane sugeruj postawienie stolicy tak:



Nie ma miasta wodnego, czyli szlako handlowe bdzie mia gorsze, nie bdzie mg budowa budynkw wodnych, w tym latarni i wielkiej latarni, take nie wybuduje w tym miecie kutra. Jednak ma zotko i 9 lasw (przy 8 moich). Poza tym ma tak wicej grek (8 zamiast 5). Czyli stolic bdzie mia mocno produkcyjn, z chatkami nadrzecznymi.
Na razie pracuje na bananach, przez co ma monet do tyu, co mnie cieszy :)

Jednak zastanawia mnie jak postawi dwa kolejne miasta. Mam dwie propozycje (o ile chce obj klejnoty i kamie). Czerwone kropki daj szybkie obrobienie i podaczenie klejnotw i kamienia, jednak fioletowe kropki oglnie maj lepsze miejscwki. Jednak w drugim przypadku musiaby najpierw postara si o kultur, a wtpi, eby szli po mistycyzm. Zobaczymy kiedy bobkowi punkty skocz i ile to tur bdzie i moe uda si wywnioskowa gdzie miasta kolejne postawi.
_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-20, 08:14; edited 2 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 15:13   

TURA 1

Stolica postawiona - na bananach, co mi daje 1 kromk wicej na starcie. Robole obrabiaj pszenic, jeden set idzie na prawo do chorwacji (miasto na latarni), drugi na lewo do francji. Skasowalimy z jarkiem po 1 woju, eby koszty utrzymania jednostek spady o 1. Nadal pacimy jedn monet, jednak po wzrocie miast tak, eby w pastwie byo 5 ebkw acznie koszt spadnie do zera (kolejny spadek jest dopiero przy 9 ebkach, ktre osigniemy raczej duo pniej, ni pierwsze 5, dlatego taka decyzja)
Bobkowi punkty nie skoczyy, wic nie postawi na czerwonym kku. Moe jeszcze postawi pod czerwonym kkiem, lub na fioletowym.
Plewan postawi stolic, wic pewnie na jedwabiu (+1 moneta).
W demo azjaci maj PNB 21, wic plewan musi pracowa na grce, bez monet. Pewnie robi kuter. Ewentualnie wyszli du iloci jednostek, pewnie roboli, poza obrb granic. Lub kolejna moliwo - najbardziej prawdopodobna - 21 PNB jest jakiego kreatywnego AI.
Azjaci nie skasowali wojw, maj w demo po 12 tys., przy naszych 10tys.

_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-20, 08:15; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 15:21   

TURA 2

Pszenica obrobiona, jeden robol poszed na lewo robi drog na kamieniu.


Bobek zaoy drugie miasto. Jest kilka zatem moliwoci (kolor ty):
Na kamieniu kiepska miejscwka, jednak nie traciby tur na jego obrabianie. Najbardziej prawdopodobne jest po prawo na bananach, a kolejne miasto na dole, koo klejnotw i kamieniu.
_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-20, 08:15; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 16:06   

TURA 3

Miasto po prawo zaoone. Niestety zotka nie obejmie, za to ma wicej lasw na wycicie latarni.
2 roboli na pszenicy zrobio drog, ruszajc si na kamie straciliby ruch, a tak przynajmniej zrobi drog, robol po lewo na kamieniu robi te drog.


Bobek postawi 3 miasto. No to najbardziej prawdopodobna wersja jest taka (kolor brzowy) - najpierw miasto po prawo, nastpnie na dole i tam poszy 2 lub 3 robole.
_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-20, 08:16; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-24, 16:24   

TURA 4

Droga na kamieniu zbudowana, 2 robole id w kierunku klejnotw. Miasto we francji zaoone, zaczyna budowa robola.

TURA 5

2 robole dotary na klejnoty, 1 robol ruszy si na lasek w kierunku klejnotw eby tam zrobi drog. Stolica wzrosa do 2 i pracuje na grce z marmurem.
Plewanowi wzrosy punkty, wic obrobi ry i pewnie zaraz obrobi pszenic.

TURA 6

2 robole robi kopalnie na klejnotach, 1 robol robi drog. Nawizalimy kontakt z hati.
Granice stolicy si rozszerzyy, przez co mam 2 dodatkowe monety ze szlakw handlowych w stolicy i w prawym miecie. Szlak idzie po rzece, nastpnie wybrzeem.

TURA 7

kopalnia na klejnotach wybudowana. Stolica pracuje na klejnotach i pszenicy, niestety brakuje 1 kromki do wzrostu do 3. Droga na grce te wybudowana, przez co lewe miasto ma dodatkow monet za szlak handlowy.
W hiszpani, poudniowej itali i w rumunii rozstawiem czujki, eby barby si nie pojawiay.



TURA 8

2 robole robi drog na klejnotach, 1 robol ruszy si na las poniej w celu zrobienia tam drogi. Do brzu zostao 4 tury! Stolica wzrosa do 3 przez co mam ju 5 ebkw w pastwie i spady mi koszty utrzymania jednostek do 0 :)
Demo wyglda obiecujco: W PNB jestemy pierwsi, cho nieznacznie. W produkcji i jedzonku po rwno z azjatami.



Poza tym hati wymylia buddyzm. Niestety w miasto nie jest od naszej strony. Szkoda.
Na screenie wida stolic hati, na grze jest iza, na dole morze kaspijskie, wic drugie miasto z rel musi by po prawo od stolicy. No nic, jest jeszcze szansa na hindu ;)
_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-22, 06:02; edited 2 times in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-25, 20:30   

TURA 9

Robole robi drogi na lasach przy stolicy.

Azjatom skoczyy punkty o 9. Problem w tym, e to si nie kalkuluje z niczym :D
Punkty oglnie s za 4 rzeczy:
1. za teren, ale s naliczane dopiero po 20 turach, wic odpada
2. za cudaki, ale nikt nic nie wybudowa, poza tym skoczyy by jednemu graczowi, a nie obu
3. za populacje, ale obu by skoczyo o 9 na raz, to nie moliwe, bo oni maj po 3 miasta, i mogo wzrosn max o 6 punktw (po 2 punkty za ebka)
4. za techy, ale techy z pierwszej i drugiej kolumny daj po 6 punktw.

No wic jest zagwostka :) Jest moliwo, e dostali po 6 pts za techa i po 3 punkty za 2 ebki (2 punkty za ebka to moe by zaokrglenie np 1,9 punktu, bo punkty za ebka s wyliczane jakim algorytmem w stosunku do maksymalnej iloci ebkw jakie zmieszcz si na mapie)
Jest jeszcze moliwo, e inaczej s liczone punkty za techy w teamie. Moe liczone jest x1,5 i wtedy wychodzi 6x1,5=9.

Ale waniejsz spraw jest, jaki tech wymylili :D

My do tej pory uzbieralimy ok 260 kolbek na bronze working. Wg mnie oni powinni wzyskac podobn ilo, moe nieco mniej. Tak wic w gr wchodza tylko 2 techy: masonry(234kolbki) lub sailing (292kolbki). Bardziej prawdopodobne wydaje si masonry, tak na 80%. Zreszt do wielkiej latarni i tak potrzeba masonry, wic mao logiczne byo by wymyle najpierw do mao przydatny tech sailing przed masonry, chyba e najpierw bd robili latarni.

W kadym bd razie wymylenie masonry na wstpie daje im moliwo obrobienia kamienia i rcznego budowania muru i piramid. Ale nie mog wycina lasw, ani ich podcina, a rcznie piramid nie wybuduj za szybko. Tak wic wydaje mi si, e prze to strac piramidy. Lepiej jest i najpierw po bronze, obrobi zotko pod lasem, wtedy masonry si szybciej wymyli, w miedzyczasie te podcina lasy, a po podczeniu kamienia wyci je w 1,2 tury. No nic, zobaczymy.

TURA 10

W sumie nic si nie dzieje. Robole nadal robi drogi na lasach, bronze working za 2 tury.
_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-23, 07:08; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-25, 21:26   

TURA 11

robolki pracuja nad drogami, w stolicy wybudowa si kuter. Jarka cisn jakie woje koo zotka, wic moe by nieciekawie. Szybka obrbka klejnotw i zota to sprawa kluczowa, eby szybko doj do masonry i zakosi piramidy i latarni.


_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-24, 06:00; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
pawelt 



Helped: 12 times
Age: 41
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 5129
Piwa: 8/28
Location: Warszawa
genera brygady  Brzowy zlotowicz - 1 zlot  Pomocna do – pomg minimum 10 razy  Obibok – nie gra od 90 dni  III miejsce w Dyplo - Dyplo2  Wygrany jeden GOTM - 2 wygrane  III miejsce w Astro Pucharze - I Astro Puchar  I miejsce w rankingu PBEM 
Posted: 2011-04-26, 12:44   

No i popeniem pierwszy powany bd :krzeslem: Po wynalezieniu bronze working zmieniem od razu na niewolnictwo :P
Czyli strata tury na rewolucje i masonry bdziemy mieli ture pniej, moe kosztowa nas to strat piramid. Lepiej byo by poczeka do wynalezienia masonry i zmieni na niewolnictwo w czasie, gdy robole by obrabiay kamie.

No nic, najwyej bd sobie wbija szpilk w zadek za kad turk, ktr bde robi nie majc przez to piramid, moe mnie to nauczy czytania komunikatw, zamiast klikania na pami (zawsze zmieniaem od razu na niewolnictwo po wynalezieniu bronze working, szczeglnie w grach multi)

Poza tym wszystko idzie zgodnie z planem, cho jarka zaczy mocno barby nka. Ale dzielnie walczy, moe nie upadnie jak rzym ;)

W zaczniku turka moja, haso spoiler




pawelt BC-3520.zip
Pobierz Plik cignito 207 raz(y) 117.89 KB

_________________
Last edited by pawelt on 2011-06-24, 06:01; edited 1 time in total  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Display posts from previous:   
Reply to topic
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
Nie moesz zacza plikw na tym forum
Moesz ciga zaczniki na tym forum
Add this topic to your bookmarks
Printable version

Jump to:  

Podobne Tematy
Topic Author Forum Replies Last Post
No new posts Announcement: Kronika Dyplo Mi
Kacowski Dyplo "May Mi" 683 2011-11-18, 18:30
Rihiter
No new posts Announcement: Kronika Dyplo6
Guest Dyplo #6 786 2011-11-15, 00:50
Rudi2
No new posts Announcement: Kronika Dyplo 7
cheos Dyplo 7 886 2012-10-02, 19:52
Lary33
No new posts Announcement: Kronika Dyplo8
ScoobyDoo Dyplo 8 544 2013-10-08, 07:13
itkovian
No new posts Announcement: Zasady podforum gier PBEM
LDeska Forum dyskusyjne 1 2011-07-16, 14:00
arturius1977

Czas generowania strony : 0.78 s.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group