Teamy i miejscówki
Zaczynamy drug± rozgrywkê rewan¿ow± pbema spoilerowego
Sk³ady siê nieco zmieni³y. Gram z debem (poprzednio z jarkiem), a plewan z scoobim (poprzednio z bobkiem). Miejscówki odwrócone, plewan gra we w³oszech, ja w korei. Scooby na litwie, a deb w chinach po³udniowych (s± po³±czone indonezj± z afryk±).
Zmiany
S± pewne zmiany w stosunku do poprzedniej czêsci, a najwa¿niejsz± jest, ¿e nie gramy ju¿ w ¶cis³ych teamach, tylko jako dwa sprzymierzone pañstwa. Najwa¿niejszymi konsekwencjami tego, jest to, ¿e techy musimy wymy¶laæ oddzielnie oraz cuda nie dzia³aj± na nas obu. Ponadto gramy na modzie prawie identycznym jak z dyplo 7 (wszystko opisane jest w ustawieniach)
Przywódcy
Tak siê z³o¿y³o, ¿e wszyscy graj± org. Plewan filem, scooby cre, deb indem a ja finem (fin dostaje monetê dopiero od 4 monet). Ka¿da z tych cech jest dobra na t± mapê. Plewan wyhoduje ca³± gromadkê wielkich (pewnie dziêki temu zgarnie liberkê), scooby ma spokój z kulturk± na pocz±tku, deb ma du¿y bonus do cudakó, co wa¿ne w sytuacji, gdy nie mamy ani kamienia ani marmuru, oraz ja mam okrojonego fina, ale nadal mocnego.
Nacje
Je¶³i chodzi o nacje, to scooby gra indiami, przez co ma fast worki, które daj± mu wielki bonus na pocz±tku, bo jest masa rzeczy do obrobienia. Plewan gra portugali±, któa ma dobry budynek specjalny, jednostkê, która mo¿e zasiedlaæ ameryki ju¿ od optyki. Deb ma holandiê z niesamowitym, choæ pó¼nym budynkiem specjalnym daj±cym m³otek od wody i rzeki. Ja zagra³em rosj± ze wzglêdu na kozaków, którzy s± bezkonkurencyjni w swojej epoce, trudno jest czymkolwiek ich zatrzymaæ. Mia³em wzi±æ zulusów, ze wzglêdu na budynek daj±cy -20%kosztów utrzymania miast, ale ba³em siê ¿e europejczycy wezm± rosjê i nie bêdziemy mieli czym siê broniæ.
Pierwsze Cudaki
Poniewa¿ piramidy s± zbanowane, jest do zgarniêcia tylko 4 cudaków na pocz±tku: stone, wyrocznia, mur i latarnia. Stwierdzili¶y z debem, ¿e najlepiej bêdzie, jak ja pójdê po wyrocznie przez stona, a deb po latarniê przez mur. Scooby ma najlepsz± miejscówkê z nas wszystkich i móg³by ka¿dego tego cudaka zrobiæ przed nami (wycinka lasów). Zak³adaj±c jednak, ¿e scooby nie bêdzie interesowa³ siê latarni± (pañstwo raczej w g³êbi l±du), to pójdzie po mur. Wtedy wyrocznia jest niezagro¿ona i stone te¿ (bo scoobiemu ston nie potrzebny - ma cre). Stona bêdzie na pewno budowa³ plewan, ale jego techy startowe nie s± do tego optymalne.
Debowi latarnia da bardzo du¿o, choæ bonus jest okrojony do 1 szlaku. Ja z wyroczni chcia³bym wzi±æ ¿elazo i zacz±æ za pomoc± swordów eksterminacjê teamu AI, którzy s± na lewo ode mnie, w niebezpiecznej odleg³o¶ci. W modzie swordy s± podrasowane, maj± +35% do ataku na miasto, a ¿e AI g³ównie robi ³uki i broni siê w miastach, to jest na nich najlepsza jednostka.
Ogólna strategia
Moja strategia polegaæ bêdzie przede wszystkim na podboju azji i chatkowaniu. Mam du¿o terenów na chatki w syberii.
Deb ma zagrodzi siê w bangladeszu i zacznie cudakowaæ oraz zasiedlaæ indonezjê, australiê, wyspy.
Pocz±tek
Pocz±tek mam do¶æ trudny. Zaczynam na jakim¶ cyplu
Poszed³em kratkê w górê, na jedwab, ¿eby tam za³o¿yæ stolicê, dwa kolejne miasta po lewo. To s± optymalne miejscówki do jak najszybszego wybudowania wyroczni przez stona, jednocze¶nie nie spowalniaj±c za bardzo rozwoju pañstwa.
Mam od razu szlaki handlowe, do obrobienia 2x jedzonko.
Oczywi¶cie w techach idê na pocz±tku w br±z. Bêdê móg³ zagrospodarowaæ klejnoty i z³oto, dziêki czemu szybciej dojdê do prista, powycinam lasy na stona, podetnê na wyrocznie, oraz przejdê w dogodnym momencie na niewolnictwo, alby ¶ci±æ wyroczniê do koñca z 3 ³ebków.
Taki plan, a czy siê uda to ju¿ nie wiem
Ston nie jest mi konieczny, choæ przyda³by siê przy podbojach. Nie musia³bym robiæ pomników w zdobywanych miastach.
Wyrocznia da mi ¿elazo, choæ na piechotê mia³bym niewiele dalej wymy¶laj±c zamiast mistycyzmu, buddyzmu, prista, ¿elazo. Ale wa¿ñe jest, aby np plewan nie zgarn± wyroczni na odlewnictwo (do wybudowania kolosa), lub scooby na monarchiê.
Tak wygl±da moje pañstwo w pocz±tkowych turach:
Na lewo widaæ ju¿ katarzynê i mongo³a. Tam maj± stolice i one jako pierwsze padn±
Idê dwoma wojami zakosiæ im roboli jak siê pojawi±.
A teraz nasza zgadywanka, gdzie europejczycy postawili miasta
Kolejno¶æ ruchów jest taka: plewan, scooby, deb, pawelt, AI.
Plewan nie postawi³ stolicy w turze startu, scooby tak. Czyli w demografui widzimy tylko scoobiego. Poniewa¿ demo pokazuje ilo¶æ l±dów u jedynego gracza z miastem (czyli scoobiego) 7 tys, czyli 7 kratek, scooby postawi³ stolicê jak widaæ:
Wg mnie nie jest to optymalna miejscówka. Nie ma jedzonka od razu, nie ma z³ota. Mo¿e co najwy¿ej robiæ farmê na krówkach. Znacznie lepsza by³a by miejscówka taka:
Jest turê pó¼niej, ale:
- od razu robole mog± robiæ farmê z 6 kromkami!
- jest z³oto
- 2x mied¼.
Teraz 2 i 3 miasto. S± dwa warianty, albo najpierw postawi³ miasto po lewo lub po prawo. Je¶li po lewo to mia³ takie mo¿liwo¶ci:
i tu na 90% postawi³ na br±zie.
Je¶li po prawo to mia³ takie mo¿liwo¶ci:
i na 90% na pozycji 1, bo móg³by od razu robiæ farmê.
Je¶li scooby postawi³ najpierw miasto po lewo na br±zie, to prawym setem szed³ do¶c daleko, wiêc raczej ma³o prawdopodobne, choæ mo¿liwe. Wtedy jego miejscówka by³aby taka:
Jednak bardziej prawdopodobne wydaje mi siê postawienie najpierw miasta po prawo. Wtedy roz³o¿enie miast wygl±da³oby tak:
Jest to do¶æ dobra lokalizacja, no prócz tej stolicy. Dla nas to dobrze, bo w wy¶cigu o cudaki scooby siê w³a¶nie opó¼ni³ o kilka turek. Nie zmienia to faktu, ¿e nadal ma najwiêksze szanse na zrobienie któregokolwiek cudaka, ale liczymy na to, ¿e go ubiegniemy przynajmniej w dwóch. Wszystkich na raz nie ma szans wyci±æ
Wy mo¿ecie sobie popatrzeæ u plewana i scoobiego w ich kronice spoilerowej, je¶li dali tam screeny, ja muszê czekaæ a¿ odkryjê szpiegami, lub powymieniam siê mapami
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-23, 14:10; edited 4 times in total
A teraz wró¿enie gdzie postawi³ miasta plewan. Plewan postawi³ miasta w turze nr 1, 3 i 4 (by³o widaæ skoki punktów). Czyli ruszy³ siê setem w turze 0. Prawie na pewno ruszy³ siê w stronê pó³nocn±. Mia³ zatem 4 mo¿liwe miejscówki:
Miejscówka na ¿elazie na 99% odpada, gdy¿ blokowa³aby postawienie drugiego miasta po prawo w turze nr 3 na aluminium lub kratkê wy¿ej. Ewentualnie móg³ plewan 2 miasto postawiæ nie nad morzem, kratkê w prawo ko³o ¶winek, ale raczej ma³o prawdopodobne.
Tak wiêc pod stolicê zosta³y 3 mo¿³iwo¶ci. Jedna z nich te¿ raczej odpada, jest to górka pod bananami. Zostaje wiêc stolica na bananach lub winie. Na 90% na bananach, bo +1 kromka ii stolica obejmowa³aby klejnoty.
Trzecie miasto na 95% we francji z 3 mo¿³iwo¶ciami:
Miejscówka nr 1 najlepsza, ale scooby by mocno kultur± napiera³, wiêc odpada.
Poniewa¿ plewan zaczyna z rybo³ówstwem bardziej prawdopodobna jest miejscówka nr 3.
Tak wiêc wg mnie plewan postawi³ miasta tak:
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-24, 07:33; edited 3 times in total
Nie mialem takich jaj jak Pawel i zadnego warriora nie likwidowalem - w celu ciecia kosztow pozbylem sie skauta jedynie, dlatego bronze w moim panstwie planowany jest dopiero na 16 ture. Wszystkie miasta postawilem dopiero w 3 turze, wiec prawdopodobnie to bedzie najgorszy wynik z mozliwych.
Nawiazany zostal kontakt z Asoka, a Mongol jak widac sam do mnie przywedrowal - ja natomiast wyszedlem sobie warriorem spotkac swojego sojusznika
Nawi±zany kontakt teamem czyngisa i katarzyny. Woj ju¿ czeka, a¿ jaki¶ robol siê podwinie, a mo¿e nawet dwóch . Nie wiedzieæ czemu AI nie odbija raczej robola, którego straci³. Woli nie ryzykowaæ i kisi wojsko w stolicy.
Na pó³nocnym wschodzie mam niebezpieczn±, zalesion± granicê. Spodziewam siê tam barbów, a mam tylko 1 woja. Trochê ryzyko, ale nie staæ mnie na kolejnego woja. Tym bardziej, ¿e w stolicy musi siê szybko zrobiæ robol, do obróbki z³otka.
Tego jednego woja spróbujê wyszkoliæ na 2 promo le¶nik, wtedy bêdzie zasuwa³ po lasach 2 kratki. Na razie ma 1 punkt za walkê z jakim¶ w¶ciek³ym wielkiem, który atakowa³ chyba na 0,1% (przez rzekê, na woja na zalesionej górce).
Na razie sytuacja w demo wygl±da dobrze. W PNB mam 29 na najlepszego 31. Je¶³i jest to skoobi, a on ma nacjê cre, to naukê ma mniejsz± ode mnie, bo za ka¿de miasto trzeba mu odj±æ 2 kultury. Szanse na stona (przewidujê go ok 25 tury) oceniam na 50%, a na wyroczniê (oko³o 28 tury) na 75%.
po punktach, a dok³adniej po tym, ¿e nie skoczy³y jeszcze gwa³townie, wynika ¿e wszyscy idziemy równo po br±z. Ciekawe który z nas bêdzie pierwszy. Nieskromnie obstawiam siebie Powinienem mieæ br±z w 14 turze, je¶li ¿aden barb nie wyskoczy znienacka.
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-24, 07:33; edited 2 times in total
Tura 19
Ashoka zgarn±³ hinduzim, a prawdopodobnie katarzyna z mongo³em buddyzm. Czyli ca³kiem nie¼le, bo mamy relê od naszej strony i to po jednej na ³ebka na razie
W pañ¶twie nie jest ¼le. Chwilowo jestem pierwszy w PNB i to mocno. Ale to tylko dziêi szybkiemu podpiêciu z³otka i klejnotów. Wymy¶li³em w³a¶nie mistycyzm i zacznê robiæ stona. By³ wyliczony na 23 turê, jednak bêdzie turê pó¼niej lub nawet dwie. A wszystko to przez jedn± monetê! Musia³em dorobiæ woja na barba, który podniós³ koszty utrzymania wosjka. NIe starczy³o mi na mistycyzm 1 kolbki. Nie mog³em wiêc przyci±æ lasu na klejnotach, gdy¿ nadwy¿ka sz³a w³a¶nie na stona i kosztowa³o mnie to w sumie kolejne 8 monet. Jak nie zd±¿ê ze stonem o 1 turê to bêdzie to wina 1 monety - jak ja lubiê takie rzeczy, gdzie tak niewiele, mo¿e znaczyæ tak wiele dla mnie
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-25, 08:20; edited 3 times in total
W turze 25 (3000 BC), w stolicy postawilem Wielki Mur - ku mojemu zaskoczeniu nikt mnie w tym nie ubiegl, chociaz Scooby mogl to zrobic na luzie, ale wyglada na to, ze bedzie sie z Pawlem scigal o Wyrocznie chyba. Budowa Wielkiego Muru wiazala sie z opoznionym podlaczeniem srebra i klejnotow, ale lasy z tych terenow poszly od razu na budowe cudu, co ostatecznie sie oplacilo.
Helped: 12 times Age: 41 Joined: 27 Feb 2007 Posts: 5129 Piwa: 8/28 Location: Warszawa
Posted: 2012-10-28, 15:16
Spoiler:
Tura 30.
Mam stona i wryczonie . Pañstwo co prawda zacofane, ale mam teraz spokój z kulturk± (nadrobi³em prawie nacjê cre) oraz zgarn±³em z wyroczni monarchiê. Na wyroczni zarobi³em 2x 600 kolbek, bo raz, ¿e monarchia kosztuje 600 kolbek, a dwa, ¿e nie ma jej np plewan.
Teraz muszê szybko postawiæ 2 miasta, oraz zacz±æ strugaæ axy na mongo³a i katarzynê.
Planujê w pierwszym rzucie zdobyæ ich stolicê. Z mongo³em powinienem sobie poradziæ z biegu, z katarzyn± gorzej. Ona ma stolice na górce do tego pewnie mur. Ale axy sobie poradz±. 2 axy na jednego ³uka jestem w stanie prze¿yæ .
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-28, 15:17; edited 1 time in total
Helped: 12 times Age: 41 Joined: 27 Feb 2007 Posts: 5129 Piwa: 8/28 Location: Warszawa
Posted: 2012-10-29, 22:38
Spoiler:
tura 36
Sytuacja jak na screenie. opisaæ?
Wiêc tak, ofensywa na zachodniej granicy trwa, co prawda bardziej mongo³a ni¿ moja, bo atakuje mnie ³ukami, a moja machina wojenna wyplu³a dopiero jednego axa, ale rokowania s± dobre. Mongo³ postawi³ miasto tu¿ ko³o mnie, na górce, za rzeczk±, czyli jak przystoi na warowniê, ale... da³ do obstawy miasta 2 woje i 1 ³uka, a tym ³ukiem poszed³ na moje miasto . Doci±³em axa i wybi³em tego ³uka. Teraz tym samym axem zdobywam to miasto. Mongo³ pos³a³ ju¿ posi³ki, tzn 2 ³uki i woja, ale nie zd±¿±. Teraz mam dylemat, czy spaliæ to miasto teraz, gdy¿ jest wielko¶ci 1, czy poczekaæ na wzrost do 2, pozwoliæ mongo³owi wej¶æ ³ukami i zdobyæ je pó¼niej, ale znacznie wiêkszym kosztem.
Poza tym na pó³nocnej granicy mam ju¿ woja z 3 promocjami le¶niczymi. Mo¿ña powiedzieæ, ¿e prawdziwy zawodoweic w sadzeniu drzew. Barby atakuj± go hordami, zafortyfikowanego na zalesionej górce przez rzekê
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-30, 13:04; edited 2 times in total
W turze 33 (2720 BC) wybudowalem Wielka Latarnie, na ktorej - nie ukrywam - bardzo mi zalezalo. Majac do tego wczesniej juz wybudowany Wielki Mur zaczynam rozkrecac wielka kolonizacje terenow przybrzeznych:
Najbardziej boje sie o zachodnia miejscowke, bo Asoka juz tam przycupnal swoim warriorem i moze doprowadzic swojego osadnika wczesniej ode mnie, co by mi bylo bardzo nie na reke, bo na tej gorce znajduje sie zelazo. Jak widac z obrazka - jest 36 tura, a ja dopiero rolnictwo wynajduje
Helped: 12 times Age: 41 Joined: 27 Feb 2007 Posts: 5129 Piwa: 8/28 Location: Warszawa
Posted: 2012-10-31, 07:06
Spoiler:
Kampania mongolska.
Jest pierwsza krew!
Oblega³em miasto mongo³a i zaatakowa³em axem na 80%. Pomimo wielu bonusów do obrony miasta, miasto musia³o pa¶æ. TRochê ryzyko by³o atakowaæ na 80%, ale mia³em jeszcze 2 wojów, którzy jak co¶ dobiliby uszkodzonego woja. Musia³em to miasto zdobyæ, gdy¿ sz³y ju¿ 2 ³uki. Do tego, to miasto blokowa³oby miejscówkê debowi w ¶rodkowych indiach.
MIasto pad³o, ax w sumie niewiele uszkodzony. I teraz niez³a akcja mongo³a. Wszed³em jednym wojem na lasek, a mongo³ zaatakowa³ go ³ukami i...
straci³ oba ³uki, pierwszy mia³ 78%, drugi 90% na wygran±! Dopiero wojem dobi³ mojego rannego woja, którego zreszt± te¿ zaraz straci (mój ax ma 97%)
Bilans kampanii mongolskiej: 1 (1woj) : 5 (2woje,3³uki) i mam ju¿ po³owê punktów na genera³a
A na pó³nocy bez zmian, tzn woj le¶nik broni imperium od hord barbów. Móg³bym go upgraydowaæ na axa, ale to kosztuje 80 kasy, co równa siê ponad 2 tury zbierania kasy. Zdecydowanie za du¿o.
W demo nie jest ¼le. Pomimo zacofania przez cudaki i wojnê trzymam siê czo³ówki.
W najwa¿niejszym dla mnie wska¼niku, czyli jedzonku jest drugi. Na PNB nie ma co za bardzo patrzeæ, chyba ¿e pogl±dowo. W PNB wliczana jest kultura, aktualne bonusy do wynajdowanych techów itp. Ten wska¼nik mo¿e skakaæ co turê w do¶æ szerokim zakresie. Tak samo produkcja niedu¿o ¶wiadczy o stanie produkcyjnym pañstwa. Nie wliczaj± siê tutaj przecie¿ m³otki ze ¶cinki i wycinki lasów, ani te¿ kromki przy produkcji roboli i setów, a to jest u mnie teraz wiêkszo¶æ produkcji.
Wska¼nik woja te¿ w sumie ma³o wa¿ny. To nie 1v1. Tutaj siê liczy koncentracja wojska w jednym miejscu, co mongo³owi marnie wychodzi
Powierzchnia i populacja te¿ ma³o wa¿na. Populcaja jest w skali podobnej do logarytmicznej, czyli to, ¿e kto¶ ma np 10x wiêcej ludno¶ci, nie znaczy ¿e jest mocno do przodu z ludkami. Mo¿e mieæ po prostu jedno miasto wyro¶niête, a suma sumarum wszystkich ³ebków w pañstwie mniej ni¿ kto¶ z wieloma ma³ymi miastami. A o sile pañstwa decyduje przede wszystkim ilo¶æ ³ebków! które defakto s± prawdziw± si³± robocz±
I jeszcze porada. Jak koñczy siê techa co ma du¿o bonusów do jego wymy¶lania (np garncarstwo je¶li siê ma i agr i fishing) warto zrobiæ tak, ¿eby zostawiæ ostatni± kolbkê do wymy¶lenia tego techa, a w nastêpnej turze daæ na 100%, wtedy wszystkie bonusy przechodz± na nastêpnego techa. Je¶li zostawi siê np ³ucznictwo do czasów liberki, mo¿na tak wygraæ wy¶cig o ni±. je¶li ju¿ wszyscy wynale¼li ³ucznictwo, to za jego wynajdowanie dostaje siê dodatkowy bonus (nieca³e 30%).
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-31, 11:14; edited 1 time in total
Helped: 12 times Age: 41 Joined: 27 Feb 2007 Posts: 5129 Piwa: 8/28 Location: Warszawa
Posted: 2012-10-31, 07:06
Spoiler:
Kampania mongolska.
Jest pierwsza krew!
Oblega³em miasto mongo³a i zaatakowa³em axem na 80%. Pomimo wielu bonusów do obrony miasta, miasto musia³o pa¶æ. TRochê ryzyko by³o atakowaæ na 80%, ale mia³em jeszcze 2 wojów, którzy jak co¶ dobiliby uszkodzonego woja. Musia³em to miasto zdobyæ, gdy¿ sz³y ju¿ 2 ³uki. Do tego, to miasto blokowa³oby miejscówkê debowi w ¶rodkowych chinach.
MIasto pad³o, ax w sumie niewiele uszkodzony. I teraz niez³a akcja mongo³a. Wszed³em jednym wojem na lasek, a mongo³ zaatakowa³ go ³ukami i...
straci³ oba ³uki, pierwszy mia³ 78%, drugi 90% na wygran±! Dopiero wojem dobi³ mojego rannego woja, którego zreszt± te¿ zaraz straci (mój ax ma 97%)
Bilans kampanii mongolskiej: 1 (1woj) : 5 (2woje,3³uki) i mam ju¿ po³owê punktów na genera³a
A na pó³nocy bez zmian, tzn woj le¶nik broni imperium od hord barbów. Móg³bym go upgraydowaæ na axa, ale to kosztuje 80 kasy, co równa siê ponad 2 tury zbierania kasy. Zdecydowanie za du¿o.
W demo nie jest ¼le. Pomimo zacofania przez cudaki i wojnê trzymam siê czo³ówki.
W najwa¿niejszym dla mnie wska¼niku, czyli jedzonku jestem drugi. Na PNB nie ma co za bardzo patrzeæ, chyba ¿e pogl±dowo. W PNB wliczana jest kultura, aktualne bonusy do wynajdowanych techów itp. Ten wska¼nik mo¿e skakaæ co turê w do¶æ szerokim zakresie. Tak samo produkcja niedu¿o ¶wiadczy o stanie produkcyjnym pañstwa. Nie wliczaj± siê tutaj przecie¿ m³otki ze ¶cinki i wycinki lasów, ani te¿ kromki przy produkcji roboli i setów, a to jest u mnie teraz wiêkszo¶æ produkcji.
Wska¼nik woja te¿ w sumie ma³o wa¿ny. To nie 1v1. Tutaj siê liczy koncentracja wojska w jednym miejscu, co mongo³owi marnie wychodzi
Powierzchnia i populacja te¿ ma³o wa¿na. Populcaja jest w skali podobnej do logarytmicznej, czyli to, ¿e kto¶ ma np 10x wiêcej ludno¶ci, nie znaczy ¿e jest mocno do przodu z ludkami. Mo¿e mieæ po prostu jedno miasto wyro¶niête, a suma sumarum wszystkich ³ebków w pañstwie mniej ni¿ kto¶ z wieloma ma³ymi miastami. A o sile pañstwa decyduje przede wszystkim ilo¶æ ³ebków! które defakto s± prawdziw± si³± robocz±
I jeszcze porada. Jak koñczy siê techa co ma du¿o bonusów do jego wymy¶lania (np garncarstwo je¶li siê ma i agr i fishing) warto zrobiæ tak, ¿eby zostawiæ ostatni± kolbkê do wymy¶lenia tego techa, a w nastêpnej turze daæ na 100%, wtedy wszystkie bonusy przechodz± na nastêpnego techa. Je¶li zostawi siê np ³ucznictwo do czasów liberki, mo¿na tak wygraæ wy¶cig o ni±. je¶li ju¿ wszyscy wynale¼li ³ucznictwo, to za jego wynajdowanie dostaje siê dodatkowy bonus (nieca³e 30%).
_________________
Last edited by pawelt on 2012-10-31, 07:12; edited 4 times in total
Helped: 12 times Age: 41 Joined: 27 Feb 2007 Posts: 5129 Piwa: 8/28 Location: Warszawa
Posted: 2012-11-02, 07:30
Spoiler:
Tura 41
W zasadzie nic ciekawego siê nie dzieje. Miasta mam nadal mocno po¶cinane na baraki/wojsko/spichlerze.
Bêdê próbowa³ mongo³owi zakosiæ kolejnego robola. Robi on farmê na zalewie co zajmie mu jeszcze 3 tury. Je¶li dobrze wyliczy³em, to w ostatniej turze zakoszê go rydwanem.
Na górze mam ju¿ axa, który bêdzie mia³ zaraz promocjê do chodzenia poi laskach (2 le¶nik). Bêdzie pilnowa³ pó³nocnej granicy, bo nied³ugo bêdê chcia³ tam postawiæ miasto, ¿eby w nim z lasów spróbowaæ Zeusa wyci±æ. Prawdopodobnie od deba bêdê mia³ s³onie, ¿eby mieæ boostera do tego cudaka.
Co do kampanii mogolskiej, to strasznie i¶ê przed³u¿a. My¶la³em, ¿e stolica mongo³a padnie przed tur± 50, kiedy to wzrasta jej kultura i obronno¶æ do 40%, ale chyba nie dam rady. Mam na razie tylko 2 axy, a musze mieæ min 5. Rydwanem z promocj± widoczno¶æ +1 (je¶li siê go dorobiê) spróbujê zobaczyæ co ma w stolicy. Przyda³aby siê z jedna katapka, ale do nich jeszcze daleko. Na szczêscie AI nie grzeszy inteligencj± i wojskiem gra fatalnie! Mo¿ña spokojnie podchodziæ pod miasto, nawet pojedynczymi jednostkami, a AI rzadko kontratakuje, woli kisiæ wojsko w mie¶cie. Dlatego ma takie problemy z barbami. Zamiast niszczyæ je na przedpolach, to siedzi w miastach, a barby niszcz± infrastrukturê. Czekam a¿ pojawi± siê barby axy, wtedy mo¿e mongo³a nieco przycisn±, a ja sobie rydwany podæwiczê.
Poni¿ej chytry plan zakoszenia robola
W nastêpnej turze bêdê mia³ rydwan (m³otki z lasu). W kolejnej rurzê siê jak widaæ na zalew. Mongo³ nie bêdzie widzia³ tego rydwanu, wiêc nie ucieknie robolem. Po moim ruchu robol skoñczy budowaæ farmê i wtedy wjadê rydwanem. Jest oczywi¶cie ryzyko, ¿e bêdzie tam jaki¶ spir na zalewie, którego nie widzê, ale ma³e prawdopodobieñstwo. Zreszt± mogê przed ruchem rydwanem wej¶æ axem na górkê, to zobaczê czy tamten zalew jest czysty. ALe i tak na pewno warto zaryzykowaæ.
_________________
Last edited by pawelt on 2012-11-02, 07:32; edited 1 time in total
Helped: 12 times Age: 41 Joined: 27 Feb 2007 Posts: 5129 Piwa: 8/28 Location: Warszawa
Posted: 2012-11-02, 08:01
Spoiler:
Cudaki drugiego rzutu.
My¶leli¶my z debem trochê jak i które cudaki drugiego rzutu zgarn±æ.
Poni¿ej zaznaczone kolorami cudaki "must have" - czerwone, warte powalczenia - ¿ó³te i ma³o wa¿ne - zielone.
Kolos to oczywi¶cie dla deba. Bêdzie on w jego rêkach bardzo mocny, szczególnie na pocz±tku, kiedy to mo¿na dziêki niemu uzyskaæ spor± przewagê w PNB i zakaszaæ po kolei wszystkie wa¿ne cudaki.
Pos±g Zeusa. Cudak mo¿e okazaæ siê kluczowy w tej rozgrywce. Gramy na deity, niezadowolenie z wojny jest/bêdzie tutaj do¶æ powa¿nym problemem. Mo¿na je oczywi¶cie zniwelowaæ do zera (pañstwo policyjne, góra rushmore, wiêzienia), ale do tego czasu mo¿e byæ ju¿ po ptakach. W ka¿dym b±d¼ razie lepiej ¿eby nie mia³ tego cudaka mój przeciwnik, bo by³by po moich podbojach.
WB i partenon - cudaki oczywi¶cie dla plewana i jestem w stanie sobie paznokieæ przyci±æ, ¿e w³a¶nie po nie leci DLa niego to bêd± super cudaki, bo WB da mu a¿ 8 punktów do naukowca a partenon zwiêkszy je do 12, tak wiêc maj±c jeszcze fila, zrobi wielkiego naukowca w 5 tur!.
MM - bardzo fajny i przyjemny cudak. Przewidujê, ¿e ka¿dy z nas bêdzie mia³ 2-3 GA na rozgrywkê. MM da w takim przypadku dodatkowy GA. Przyjemne ale nie konieczne.
Ogrody - normalnie bardzo fajny cudak, ale na takiej mapie to ju¿ ¶rednio. Jest tutaj od groma jedzonka, wiêc miasta bardzo szybko rosn±, a i ze zdrowiem nie ma wiekszego problemu. Maj±c kamieñ mo¿na go zrobiæ bez kamienia szkoda produkcji.
Sweangon - czyli cudak od reli. Podejrzewam, ¿e plewan bêdzie go chcia³ mieæ dla pacyfizmu i masowej hodowli wielkich. Jednak dla nas raczej nie przydatny. Pewnie bêdziemy jechali na zorganizowanej reli. Choæ do zastanawienia by by³a wolno¶æ wyznania (+10% do kolbek). Jednak w org rela bardzo du¿o daje (+25% do budowy budynków, których jest od groma na pocz±tku, w ¶rodku i koñcu gry ). A org relê ma siê bardzo szybko z judaizmu.
Jest jeszcze artemida, daj±ca +100% do szlaków handlowych w mie¶cie. Ca³kiem przyjemny cudak, szczególnie dla deba gdy bêdzie mia³ po 3 szlaki handlowe na miasto wodne, jednak do kolosa siê nie umywa. Na pocz±tku da +1 monetê na szlak, czyli ³±cznie 3 monety, pó¼niej nieco wiêcej, maksymalnie do ok 10 monet.
Jest nas dwóch, z czego ja nie mam za du¿ych mocy przerobowych, a cudaków du¿o Ogólnie s± 3 drogi cudakowe:
1. do WB przez ascetics i hindu (Partenon, Zeus, Sweangon, artemida)
2. do MM przez matme (ogrody)
3. do kolosa przez nic
Przemy¶³eli¶my jak to rozegraæ i zgarn±æ przede wszystkim te najwa¿niejsze i wysz³o nam, ¿e najoptymalniej bêdzie jak deb pójdzie prosto po kolosa (po pi¶mie), a ja po Zeusa, ewentualnie dalej po literaturê.
Dodatkowo ja bêdê robi³ sweangon dla kasy (mam z³oto czyli +100%).
A deb z odlewnictwa skorzysta jeszcze na ku¼niach, które ma o po³owê tañsze. Ku¼nie daj± +25% do produkcji, ale przede wszystkim daj± zadowolenie z kamieni, a deb ma ich a¿ 3!).
Wychodzi na to, ¿e ogrody i MM stracimy, ale mamy najwiêksze szanse na 2 najwa¿niejsze cudaki. Zeusa spróbujê wyci±æ z lasów na syberii, do tego bêdê mia³ s³onie od deba i mam ju¿ potrzebne min 4 pomniki (ze stona).
Plewan pewnie zgarnie jego wymarzone WB i partenon, ale bêdzie go to trochê kosztowa³o WB jest z moda nieco dro¿sze (400 m³otków), a nie ma marmuru (najbli¿szy w egipcie), chyba ¿e zaryzykuje i postawi miasto na marmurze w egipcie, ale go tam barby saharyjskie pewnie zadusz±.
Taki jest plan, zobaczymy jakie bedzie wykonanie tym razem, bo mongo³ z katarzyn± nie chc± na razie pokoju podpisaæ, mo¿e zmiêkn± po straceniu stolicy, albo wrêcz przeciwnie siê bardziej wkurz±
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum Nie mo¿esz za³±czaæ plików na tym forum Mo¿esz ¶ci±gaæ za³±czniki na tym forum